Application Marketing , بازاریابی

امروزه، اپلیکیشن‌های زیادی در بازار وجود دارد و تولید یک اپلیکیشن جدید، بازاریابی برای آن و جذب کاربر بیشتر و درنهایت کسب درآمد از آن کمی پیچیده‌تر و رقابتی‌تر از گذشته شده است. این نوشتار، یک راهنمای گام به گام برای تولید هر چه بهتر یک اپلیکیشن جدید است.

تولید اپلکیشن

امروزه، تولید یک اپلیکیشن خوب و به‌اصطلاح اعتیادآور دیگر مانند گذشته نیست. چراکه نرخ درگیری و نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن روز به روز در حال کاهش است و بسیاری از کاربران بعد از نصب یک اپلیکیشن به آن سر نمی‌زنند.
بیشتر توسعه‌دهندگان ایرانی برای بهبود نرخ بازگشت و نرخ درگیری کاربران اپلیکیشن خود از روش‌های معمول استفاده می‌کنند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید پیروز این میدان رقابت باشید و از رقیبان خود جلو بزنید، باید علاوه بر اینکه از روش‌های متداول برای بازگشت کاربر استفاده کنید، در طراحی اپلیکیشن خود نیز بازنگری کنید تا با استفاده از راهکارهای مختلف روان‌شناسی، ناخودآگاه کاربران را با اپلیکیشن خود درگیر کنید. علم روانشناسی نقش مهمی در بالا بردن نرخ درگیری و بازگشت کاربران به محیط اپلیکیشن دارد.

 

اما طراحی یک اپلیکیشن خوب و متناسب با بعد روانشناسی کاربران پایان راه نیست و کار شما تازه شروع شده است. پس از ساخت یک اپلیکیشن وارد فاز بازاریابی برای اپلیکیشن خود و جذب کاربر می‌شوید.

بازاریابی اپلیکیشن

شما پس از تولید اپلیکیشن خود باید آن را به افراد مختلف بشناسانید و برای خود کاربر جذب کنید. روش‌های رایگان و پولی زیادی برای بازاریابی اپلیکیشن وجود دارد که شما می‌توانید برای بازاریابی اپلیکیشن خود از آن‌ها استفاده کنید.
بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در صفحه اپ استور یا همان ASO یکی از روش‌های رایگان بازاریابی برای اپلیکیشن است. با این روش اپلیکیشن شما در اپ استورهای مختلف راحت‌تر دیده و پیدا می‌شود.

 

روش های جذب کاربر فعال| بازاریابی اپلیکیشن

 

۵ نکته برای بهینه سازی صفحه اپلیکیشن یا ASO

  • انتخاب نام برای اپلیکیشن
  • سعی کنید نام اپلیکیشن‌ خود را بین یک تا سه کلمه انتخاب کنید و اگر برنامه‌ی شما به برندی مربوط است از اسم آن برند در اپلیکیشن استفاده کنید.
  • توضیحاتی از ویژگی های اپلیکیشن
  • لیستی از ویژگی‌های ارزشمند اپلیکیشن و آخرین به‌روزرسانی‌ها را به‌صورت موردی مشخص کنید. ترجیحا برای توضیحات از پاراگراف‌های طولانی که برای مطالعه سخت هستند استفاده نکنید.
  • طراحی یک آیکون جذاب برای اپلیکیشن!
  • یک آیکون با طراحی اصیل برای خود در نظر بگیرید. از کپی کردن آیکون بپرهیزید، از یک شکل منحصربه‌فرد استفاده کنید و سادگی را تا جای ممکن حفظ کنید. از رنگ‌های زنده و پرانرژی استفاده کنید تا اپلیکیشن شما نگاه‌ها را به سمت خود جذب کند.

 

آیکون اپلیکیشن| بازاریابی اپلیکیشن

 

با اسکرین شات از اپلیکیشن تان یک تور مجازی ایجاد کنید!

پنج تصویر از اپلیکیشن خود قرار دهید. با استفاده از اسکرین‌شات‌هایی از ویژگی‌ها و ارزش‌های اصلی اپلیکیشن خود برای کاربر، او را به یک تور مجازی از اپلیکیشن خود دعوت کنید.
در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه از اسکرین‌شات‌های خوب یک اپلیکیشن که در زمینه بازاریابی اپلیکیشن موفق عمل کرده را ببینید. سعی کنید در قسمت بالای تصویر، توضیحی از صفحه‌ای که از آن اسکرین‌شات گرفته‌اید بدهید تا کاربر بتواند ارزش موجود در آن تصویر را متوجه شود. اصل ایجاز را در این توضیح فراموش نکنید.

 

تصاویر و اسکرین‌شات‌های اپلیکیشن| بازاریابی اپلیکیشن

امتیازها و نظرات کاربران را جدی بگیرید!

کاربران فعال اپلیکیشن خود را به نظر و امتیاز دادن به اپلیکیشن دعوت کنید.به هیچ‌وجه به نظرات منفی بی‌توجهی نکنید. اگر امتیازهای شما با افت معناداری مواجه است احتمالا این نشانه‌ی وجود باگ‌ها و مشکلاتی در اپلیکیشن است که باید آن‌ها را رفع کنید.

روش های پولی بازاریابی برای اپلیکیشن

روش‌های پولی اپلیکیشن مارکتینگ انواع مختلفی دارد که تبلیغات موبایلی یکی از موثرترین روش‌های پولی بازاریابی برای اپلیکیشن است. شما با تعریف کمپین‌های تبلیغات موبایلی می‌توانید استفاده از اپلیکیشن خود را به مخاطبان سایر اپلیکیشن‌های موبایلی و یا وب موبایل‌ها پیشنهاد دهید. اما انجام دادن تبلیغات موبایلی برای یک اپلیکیشن تنها منحصر به اجرا و تعریف کمپین تبلیغاتی نیست. شما باید به کمک ابزارهای آنالیتیکس و اتریبیوشن از اتفاقات مرتبط با اپلیکیشن خود آگاه شوید و به آنالیز کمپین‌های تبلیغاتی خود بپردازید.

آنالیز اپلیکیشن‌ های موبایل

ساخت اپلیکیشن، فقط نیمی از راه است. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های موبایل، ممکن است این سوالات را از خود بپرسید:

  • تعداد کل کاربرانی که اپلیکیشن را دانلود کرده‌اند؟
  • چه تعداد از کاربران، در اپلیکشن فعال هستند؟
  • رفتار کاربران درون اپلیکیشن چگونه است؟ کاربران چگونه با اپلیکیشن تعامل برقرار می‌کنند و چه فعالیت‌هایی درون اپلیکیشن انجام می‌دهند؟
  • از کدام ویژگی اپلیکیشن استفاده بیشتری می‌کنند؟ به کدام قسمت اپلیکیشن توجهی ندارند؟
  • آیا کاربران از عملکرد اپلیکیشن راضی هستند؟ آیا مشکل فنی در تجربه کاربری اپلیکیشن وجود دارد؟
  • عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی چگونه است؟ آیا کمپین‌های تبلیغاتی، ارزش سرمایه‌گذاری را داشته است؟ میزان سرمایه‌گذاری در بخش تبلیغات کافی است؟

این‌ها سوالاتی هستند که آنالیز اپلیکیشن‌های موبایل می‌تواند در پیدا کردن پاسخ آن‌ها کمک کند. برای رسیدن به پاسخ این سوالات، باید داده‌های درستی را جمع‌آوری کرده و معیارهای مناسبی را اندازه‌گیری کنید. بعد از جذب تعدادی کاربر شما می‌توانید همزمان با بازاریابی برای اپلیکیشن خود کسب درآمد از آن را نیز آغاز کنید.

Attribution چیست و چه کمکی به بازاریابان اپلیکیشن می‌کند؟

Attribution چیست؟

برای درک Attribution های اپلیکیشن، بهتر است نگاهی به روش‌های سنتی Attribution ، مانند Cookies، Pixel tags و URL بیندازیم. این روش‌ها از دیرباز، به دلیل سادگی در اجرا، به شدت مورد علاقه بازاریابان دیجیتال قرار گرفته اند. این روش‌ها، تنها بر روی درگاه موبایل وب قابل اجرا هستند. به همین دلیل، Attribution های جدید برای اپلیکیشن موبایل به وجود آمده است. در واقع، Attribution در تبلیغات موبایل به فرایند دنبال کردن فعالیت‌های کاربر در اپلیکیشن اشاره دارد. Attribution، ابزاری است که به بازاریابان کمک می‌کند تا سفر کاربر (User Journey) از ابتدا تا رسیدن به اپلیکیشن و فعالیت‌های کاربر در اپلیکیشن، پس از اتمام سفر را تحت نظر بگیرند. این کار به بازاریابان کمک می‌کند تا بتوانند میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خود را اندازه‌گیری کنند و تغییرات لازم در جهت بهینه‌سازی اپلیکیشن و کمپین‌ها را انجام دهند.
این فعالیت‌ها ممکن است نصب اپلیکیشن، کامل کردن یک مرحله در اپلیکیشن، خرید درون اپلیکیشن و … باشد. تمامی این اطلاعات برای تعیین ارزش تبلیغات و اختصاص بودجه به تبلیغات آینده ضروری است. با کمک Attribution می‌توان فهمید که هر نصب یا فعالیت دیگری از کدام کمپین تبلیغاتی بدست آمده و میزان تاثیرگذاری کدام کمپین بیشتر است.

تفاوت Attribution و Analytics در بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

سوالی که ممکن است برای بسیاری از توسعه‌دهندگان و بازاریابان پیش بیاید، این است که چرا باید از سرویس‌های Attribution استفاده کرد؟ چرا تنها به استفاده از ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس بسنده نکنیم؟ بر اساس مطالعه انجام شده در این رابطه، تنها ۳۰ درصد از توسعه‌دهندگان خارجی از گوگل آنالیتیکس برای آنالیز اپلیکیشن خود استفاده می‌کنند. یعنی اغلب توسعه‌دهندگان برای سنجش عملکرد اپلیکیشن خود از ابزارهایی فراتر از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند.

 

کسب درآمد از اپلیکیشن

امروزه، تبلیغات در اپلیکیشن‌های موبایل یک منبع درآمد جدید و پایداری برای صاحبان اپلیکیشن‌ها ایجاد کرده است. برای کسب درآمد بیشتر از اپلیکیشن، استفاده از تجربیات توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موفق در زمینه کسب درآمد می‌تواند بسیار مفید باشد.
انواع مدل‌های کسب درآمد از اپلیکیشن

مدل‌های مختلفی برای کسب درآمد از اپلیکیشن مورد استفاده قرار گرفتند که می‌توان همه آن‌ها را زیرمجموعه‌ای از این دسته‌بندی دانست:

۱-مدل تک پرداختی یا One time charge

در این مدل، کاربر فقط در یک نوبت پرداخت انجام می‌دهد. این پرداخت می‌تواند قبل از دانلود (اپلیکیشن‌های فروشی) یا بعد از دانلود (عضویت) باشد. اپلیکیشن‌های فروشی دسته مهمی از این مدل هستند. در دسته بعد از دانلود، کاربر برای مدتی به صورت رایگان از اپلیکیشن استفاده می‌کند و در صورت تمایل به ادامه استفاده، یک بار پرداخت انجام می‌دهد و تمامی ویژگی‌های اپلیکیشن را خریداری می‌کند.

۲- پرداخت درون‌برنامه‌ای یا In App Purchase

در این مدل، نصب و استفاده از اپلیکیشن رایگان است اما کاربران برای خرید برخی المان‌های درون اپلیکیشن هزینه می‌پردازند، این اقلام می‌توانند مستقیم و یا غیرمستقیم باشند. منظور از اقلام مستقیم، ابزارهای اصلی برای پیشرفت در اپلیکیشن است و منظور از اقلام غیرمستقیم وجوه رایج برای خرید در اپلیکیشن است: سکه، الماس، بنزین و … از جمله مثال‌های اقلام غیرمستقیم هستند.

۳- تبلیغات درون برنامه یا In-app advertising

تبلیغات درون برنامه راهی هستند که کاربران تجربه استفاده رایگان از بخش‌های مختلف اپلیکیشن را حس می‌کنند اما توسعه‌دهنده هم از اپلیکیشن درآمد کسب می‌کند. تا کنون مدل‌های مختلف بسیاری برای کسب درآمد از تبلیغات درون اپلیکیشن معرفی شده است: تبلیغات بنری سنتی، تبلیغات ویدئویی مبتنی بر پاداش، تبلیغات بینابینی، تبلیغات همسان(native) ، تبلیغات پیش‌نمایشی و … تنها نمونه‌هایی از مدل‌های متنوع تبلیغات هستند.

موارد بیشتر در ارتباط با اپ مارکتینگ و کسب درامد از آن را در کالج تپسل بخوانید.

۰ ۰