با آنکه سالها از آخرین نسخه زرنگار میگذرد و هنوز چیزهای زیادی است که میتوان به زرنگار افزود و صاحبان سرمایه دارش از آن عبور کرده اند و دیگر به آن نمیپردازند اما با تلاشی نه چندان سخت گامی دیگر برای حفظ آن برداشته اند و با برخی اصلاحات زرنگار را برای استفاده بهتر در داس باکس آماده ساخته اند. برای استفاده این برنامه در ویندوز ۷ باید ابتدا برنامه داس باکس را دانلود کنید و سپس مراحل زیر را پیگیری کنید تا برنامه قابل استفاده شود.

داس باکس (DOSBOX) یه شبیه ساز محیط داس مخصوص برنامه های قدیمی و بازی های قدیمی جهت اجرا روی سیستم های جدید است. کار با این برنامه زیاد سخت نیست. چند خط در محیطی مانند خط فرمان داس باید بنویسید تا برنامه آماده استفاده شود. البته خود برنامه به شما این قابلیت را میدهد که با نوشتن آن چند خط در تنظیمات برنامه برای همیشه با یک کلید برنامه مخصوص شما اجرا شود.

۱. برنامه داس باکس را مثل همه برنامه های معمولی ابتدا دانلود کرده سپس نصب کنید.

۲ . سپس برنامه داس باکس رو اجرا کنید. پس از اجرا با صفحه ای مانند صفحه داس رو به رو میشوید .

۳ . برنامه داس باکس هیچ آدرسی را نمیشناسد؛ لذا باید هر آدرسی را که میخواهید به آن بشناسانید. مثلا اگر برنامه زرنگار در درایو D میباشد برای شناساندن درایو D به برنامه داس باکس شما باید در خط فرمان برنامه داس باکس دستور زیر رو تایپ  کنید:

mount d d:/

 

سپس دکمه اینتر رو بزنید

۴. این خط یعنی حرف D را برای درایو D اختصاص دادم. از این پس برنامه وقتی زده شود D: میفهمد که باید برود در درایو دی. از آن به بعد همه اطلاعات درایو دی را خواهد شناخت. گاهی فقط یک شاخه را به برنامه میشناسانند که برای برخی برنامه ها کافی است.

توجه داشته باشید در برنامه زرنگار اگر شما تنها شاخه زرنگار را برنامه بشناسانید باید فایل zarnegar.cfg برنامه را هم تغییر دهید و آدرس داخل آن را اصلاح نمایید. برای آنکه نیاز به آن نداشته باشید کل درایویی که برنامه زرنگار داخل آن است را به داس باکس معرفی کنید.

۵ . شما هم اکنون محیط داس را در اختیار دارید و میتوانید داخل شاخه زرنگار شده و برنامه زرنگار را اجرا کنید. برای اجرای برنامه دستورات زیر را تایپ میکنید.

 

d:\

cd zar76\

zarnegar.com\

۶. برای خارج شدن پس از بیرون آمدن از محیط زرنگار کلمه EXIT را تایپ کرده و اینتر بزنید و از محیط داس باکس خارج شوید.

توجه :

اول آنکه وقتی شما وارد برنامه داس باکس میشوید برنامه نام تمام فایلها را در حافظه میبرد و اگر چنانچه شما از بیرون از برنامه داس باکس(یعنی از محیط ویندوز) فایلی را در شاخه یا درایوی که به برنامه معرفی شده بریزید دیگر برنامه آن را نمیشناسد و برای شناختن آن باید دوباره از برنامه خارج شده و برای بار دوم داخل شوید.

دوم آنکه برای آنکه همواره با زدن آیکن برنامه داس باکس مستقیم به محیط زرنگار بروید این چند خط را در برنامه ادیت داس باکس وارد کنید. برنامه Edit Configuration در شاخه Configuration قرار دارد که پس از نصب داس باکس در شاخه داس باکس ایجاد میشود.

 

mount d d:/

d:

cd zar76

zarnegar.com

exit

با زدن آیکن داس باکس برنامه به صورت اتوماتیک وارد زرنگار شده و پس از خروج از زرنگار از برنامه داس باکس خارج میشود

هنوز هم میتوان با برنامه زرنگار کارهای قوی برای نشر فارسی ارائه داد. و ای کاش دوستان ایرانی ما تلاشی برای زنده نگه داشتن این برنامه با امکاناتی بیشتر مینمودند.

برای دانلود فایل داس باکس کلیک کنید

 

۰ ۰