اگر شما هم جز طرفداران سیستم عامل اندروید باشید حتما در کنار واژه هایی مانند روت کردن گوشی به واژه هایی مانند کاستوم رام یا رام سفارشی نیز برخورد کرده اید که پایدار وب قصد دارد به توضیح مختصری در مورد آن بپردازد و مزایا و معایب آنرا به صورت مختصر و مفید برای شما بیان کند و حتی طی چند روز آینده به آموزش و معرفی انواع کاستوم رام ها بپردازد پس با ما همراه باشید.

برای ورود به مطلب، باید بدانید که تمامی تلفن های هوشمندی که تولید می شوند، به صورت پیش فرض از طرف کارخانه قفل می باشند و شما به ریشه ی سیستم عامل دسترسی ندارید. به همین جهت نمی توانید سیستم عامل گوشی خود را پاک کنید و یا تغییری در آن ایجاد کنید. بلکه تنها می توانید این سیستم عامل را راه اندازی مجدد یا همان Reset factory کنید که با این کار تمامی اطلاعات شما پاک شده و سیستم عامل گوشی دوباره راه اندازی می شود. این کار هم تنها در مواقعی مورد نیاز است که اندروید گوشی شما خراب شده و کارایی سابق را از دست داده و نمی توان درست کرد!
اما این تمام ماجرا نیست. توسعه دهندگان اندروید هر روز روش های جدیدی برای دسترسی به ریشه یا روت سیستم عامل انواع مدل های گوشی ارائه می دهند و کاربران را از محدودیت های اعمال شده به سیستم رها می سازند.یکی از این موارد، روت کردن گوشی می باشد که باعث دسترسی کاربران به برخی تنظیمات اصلی می گردد از جمله انتقال برنامه ها به کارت حافظه یا حذف برنامه های پیش فرض سیستم. اما مورد دیگر که مهمترین مزیت رفع محدودیت های سیستمی است، باز کردن قفل بوت لودر گوشی است. با انجام این کار گارانتی گوشی شما باطل شده و شما می توانید با انجام چند گام ساده، انواع سیتم عامل سفارشی یا کاستوم رام های اندرویدی را بر روی گوشی خود نصب کنید. البته باید یاد آور شویم که انجام این کار نیازمند صبر وحوصله و مطالعه دقیق روش اجرا است. چرا که اگر در مراحل اجرا خطایی به وجود بیاید، ممکن است گوشی شما بمیرد و اصطلاحاً بریک (آجر) شود! هر چند که درصد این خطر بسیار کم است( حدود ۵%) اما بهتر است دقت عمل را چاشنی کار خود کنید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.

 

رام اصلی یا همان Official Rom چیست؟
شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند اندرویدی، بصورت پیش فرض بر روی تمامی محصولات خود سیستم عامل اندروید را نصب می کنند. بنابراین قلب تپنده تمامی این گوشی ها بدون توجه به مارک آنها، همگی سیستم عامل اندروید است. اما این شرکت ها آزاد هستند تا به تغییر پوسته و برخی قابلیت های کلیدی سیستم عامل بپردازند و رابط کاربری مورد نظر خود را ارائه دهند.
رای همین هم هست که به عنوان مثال منوی گوشی هایی همچون ال جی، سامسونگ و سونی، هوآوی و غیره با یکدیگر متفاوت است و حتی قابلیت های آنها نیز با یکدیگر فرق می کند. این تفاوت در آیکون ها، قابلیت های سفارشی سازی از جمله عوض کردن رنگ چراغ نوتیفیکیشن، ضربه زدن بر روی گوشی و روشن شدن صفحه نمایش، بی صدا کردن گوشی با برگرداندن صفحه نمایش، تنظیمات مختلف دوربین گوشی و مواردی از این دست قابل مشاهده است. اگر بخواهیم کلاه خود را قاضی کنیم، باید بگوییم این تفاوت به خارج شدن بازار از محصولاتی یکنواخت و یک شکل با قابلیت هایی یکسان کمک کرده است و انتخاب های متفاوتی را پیش روی کاربران قرار داده است. بنابراین سیستم عامل اندرویدی را که خود شرکت تولید کننده در اختیار کاربران قرار می دهد را رام اصلی گوشی می گویند که نسخه ی بسیار پایدار و بدون باگ است.

رام سفارشی یا Custom Rom چیست؟

هنگامی که محصول جدیدی به بازار ارائه می شود، توسعه دهندگان نرم افزاری که اصطلاحاً به آنها Developers می گویند، دست به کار شده و سیستم عامل اندروید را به دلخواه خود، با امکاناتی متفاوت و ظاهری دگرگون شده برای آن محصول خاص سفارشی می کنند.
این کاستوم رام ها به رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و می توانند آنها را بر روی گوشی خود نصب کنند.

تفاوت کاستوم رام با رام اصلی در چیست؟
برخی تفاوت های رام های اصلی و کاستوم از این قرار هستند:
۱. رام اصلی تا ۹۰% موارد نسخه ای بدون باگ است در حالی که رام کاستوم ممکن است به احتمال ۵۰% باگ داشته باشد که البته با ارائه آپدیت های هفتگی برطرف خواهد شد.
۲. رام اصلی توسط گروه برنامه نویسی تولید می شود در حالی که رام کاستوم ممکن است حاصل تلاش یک نفر باشد.
۳. رام اصلی از نظر مشکلات امنیتی معمولاً نسبت به نسخه های کاستوم بهتر است.
۴. بزرگترین تفاوت رام های اصلی و کاستوم در این است که در رام های کاستوم امکانات فراوانی است که در رام اصلی وجود ندارد. مثل شمایل آیکون ها، میان بر های زیاد و برخی قابلیت های اضافی و کاربردی که در برخی موارد باعث تعجب شما خواهد شد!
۵. رام های اصلی معمولاً خیلی دیر به دیر به روز می شوند و با ارائه نسخه های جدید اندروید، با زمان بندی چندین ماهه برای محصولات آن شرکت ارائه می شود. در حالی که کاربران می توانند این همه مدت صبر نکنند و با نصب کاستوم رام های مبتنی بر سیستم های جدید، از آخرین نسخه های ارائه شده استفاده کنند. به علاوه برخی از کاستوم رام ها وجود دارند که به صورت هفتگی به روز می شوند و در هر بار به روز رسانی، هم مشکلات قبلی برطرف می شود و هم گاهی قابلیت های اضافی دیگری به آنها اضافه می گردد
۶. توسعه دهندگان رام های کاستوم توجه بیشتری نسبت به نظرات کاربران دارند و از آنها به صورت روزانه بازخورد دریافت می کنند. در حالی که سازندگان رام های اصلی از این نظر ارتباط کمی با کاربران دارند.


نصب کاستوم رام چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا:
۱. از آخرین نسخه های اندروید می توانید بهره مند شوید و منتظر ارائه آپدیت از طرف شرکت سازنده نباشید. به عنوان مثال زودتر از آنکه اندروید L برای گوشی شما ارائه شود، آن را بر روی گوشی خود نصب کنید.
۲. با نصب کاستوم رام از قابلیت های جدید گوشی خود لذت ببرید.
۳. نسخه های مختلف از رام سایر گوشی ها را بر روی گوشی خود تجربه کنید. مثلاً اگر رام گوشی شما نسخه “سیانوژن” است، می توانید نسخه ” میوئی” را بر روی گوشی داشته باشید و بالعکس.
۴. از دست رام کسل کننده قبلی خلاص شوید و هر چند وقت یکبار، نوع خاصی از کاستوم رام ها را نصب کنید.

معایب:
۱. در همان ابتدای کار که بوت لودر گوشی خود را برای نصب کاستوم رام باز می کنید، گارانتی گوشی شما باطل می شود.
۲. ممکن است به احتمال ۵% گوشی شما تبدیل به آجر شود.
۳. اگر کاربری مبتدی و بدون تجربه باشید، ممکن است به اطلاعات سیستمی گوشی آسیب بزنید و تنها با مراجعه به تعمیرکار و پرداخت هزینه ای از ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومان مجبور به نصب دوباره سیستم عامل شوید.
۴. در صورت نصب کاستوم رام های بی کیفیت، قابلیت های گوشی خود را از دست بدهید و از کار خود پشیمان شوید.

 

پایدار وب در اینده سعی خواهد نمود تا کارهایی را که با روت کردن گوشی می توان انجام داده بیشتر بررسی نموده و روش های روت نمودن را نیز به طور دقیق تر برای شما شرح دهد.

۰ ۰