طبیعی‌ترین اتفاق ممکن در دنیای عجیب‌وغریب این روزهایمان دلسرد شدن و دست برداشتن از تلاش برای ساختن زندگی بهتر است. همه ما لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که درست در میانه میدان نبرد شمشیر و سپر مان را زمین گذاشتیم و جمله معروف «دیگه نمی تونم ادامه بدم» را به زبان آورده‌ایم. گاهی تماشای یک فیلم الهام‌بخش که شخصیت سخت‌جان آن از دلِ مصیبت‌ها زنده و قوی بیرون می‌آید، می‌تواند سربازِ خسته نبرد زندگی را دوباره سراپا کند.

پس اگر فکر می‌کنید خسته‌تر از آنید که بتوانید مسیر را ادامه دهید، دست از خود سرزنشی بردارید و تماشای یکی از فیلم‌های لیست برای زمانی که عمیقاً دلسرد شده‌اید را تجربه کنید.

توجه: در ادامه ممکن است بخشی از داستان فیلم‌ها اسپویل شود.

1- رستگاری در شاوشنگ (The Shawshank Redemption 1994)

ماجرا درباره بانکدار جوانی به نام «اندی دوفرین» است که به 19 سال حبس محکوم می‌شود. پیام اصلی فیلم رفاقت و استقامت است و با همین عناصر زندگی در شاوشنگ را برای مخاطب روایت می‌کند. فیلم تنها روایتگر ماجرای فرار «اندی» بی‌گناه نیست بلکه رستگاری دوست و همراهش «رد» داستان تأثیرگذاری از ایمان، امید و محبت میان انسان‌هاست.

اگر از دست روزگار به‌شدت شاکی هستید تماشای این شاهکار سینمایی را حتی برای بار هزارم از دست ندهید.

2- راکی (Rocky 1976)

راکی تنها یک فیلم الهام‌بخش ورزشی درباره بوکس نیست بلکه مبارزه و سخت‌کوشی«راکی بالبوآ»، دشواری‌های زندگی روزمره، رابطه عاشقانه با خواهر دوست صمیمی‌اش و شکل‌گیری زندگی حرفه و… بخش‌های مهمی از داستان است و اتفاقاً این نگاه جامع به زندگی راکی، این فیلم را تا این حد خاص و تاثیرگذار کرده است.

داستان مردی که از هیچ به همه‌چیز رسید، بی‌شک یکی از الهام‌بخش‌ترین فیلم‌های تمام دوران است و حتی موسیقی متن بی‌نظیرش برای عوض کردن حال و هوای شنونده کافی است.

3- 127 ساعت ( 127Hours 2010)

اگر مجبور شوید بین قطع دست و مرگ یکی را انتخاب کنید، چه می‌کنید؟

این تصمیمی است که «آرون رالستون» کوهنورد به دام افتاده باید در 127 ساعت بگیرد. این فیلم بر اساس داستان واقعی نجات معجزه‌آسای این کوهنورد ساخته‌شده است. 127 ساعت نه‌تنها یک فیلم الهام‌بخش است بلکه باعث می‌شود در پایان برای زندگی با همه سختی‌هایش شکرگزار باشیم.

4- به‌سوی طبیعت وحشی (Into The Wild 2007)

به‌سوی طبیعت وحشی همان‌طور که از نام آن برمی‌آید روایتی است از رهایی و آزادی. ماجرا درباره «کریستوفر مک کندلس» جوان موفقی است که شغلش به‌عنوان یک ورزشکار را رها کرده، اموالش را به خیریه می‌بخشد و راهی سفر به نقاط دور افتاده آلاسکا می‌شود.

به‌سوی طبیعت وحشی فیلم الهام‌بخش درباره انتخاب شیوه متفاوتی از زندگی در دنیای رقابتی امروزی ست. تماشای آن را از دست ندهید.

5- فهرست شیندلر (Schindler’s List 1993)

ماجرای فیلم در دوران نسل‌کشی یهودیان اتفاق می‌افتد و تلاش تاجر سرشناسی به نام «شیندلر» برای به‌کارگیری یهودیان در کارخانه‌اش نه به خاطر منافع بلکه به خاطر محافظت از جانشان را روایت می‌کند.

داستان فهرست شیندلر بی‌شک شاهکاری درباره انحراف از آرمان‌های انسانی به بهانه تجارت در دوران جنگ است.  پایان فیلم الهام‌بخش و تأثیرگذار است و احتمالاً شما را به گریه خواهد انداخت.

6- چه زندگی شگفت‌انگیزی (It’s A Wonderful Life 1946)

چه زندگی شگفت‌انگیزی فیلمی است در ستایش روابط انسانی. «جرج بیلی» پس از ورشکستگی تصمیم می‌گیرد در شب کریسمس به زندگی‌اش پایان دهد اما در لحظه خودکشی فرشته‌ای برای نجات او سر می‌رسد. داستان این فیلم ساده، سرراست، الهام‌بخش و فوق‌العاده گیراست. اگر فکر می‌کنید در زندگی‌تان دیگر چیزی برای از دست دادن ندارید، حتماً این فیلم را تماشا کنید.

7- نویسندگان آزادی (Freedom Writers 2007)

تماشای این فیلم الهام‌بخش به همه معلمان و دانش آموزان توصیه می‌شود. ماجرا درباره «ارین گرول» معلم جوانی است که باید با گروهی از دانش آموزان پر شروشور سروکله بزند و تلاش کند با کارهایی مثل ترغیب دانش آموزان به انتخاب شغل خاص و مناسب در آینده، عادت جمع‌آوری مجلات و… بر زندگی آن‌ها تاثیر شگفت‌انگیزی بگذارد.

8- آمِلی (Amelie 2001)

این فیلم جذابیت و رموز پاریس امروزی را از نگاه دختری معمولی به تصویر می‌کشد. آملی دختر کاملاً معمولی است که آدم‌ها و دنیای اطرافش را با تخیلاتش همان‌طور که دوست دارد می‌بیند و به روش خودش لذت و شادی را به اطرافیانش هدیه می‌دهد. آملی داستانی از امید و معصومیت، فیلم مناسبی برای لحظات بی‌حوصلگی است.

9- سریع‌ترین ایندین جهان (The World’s Fastest Indian 2005)

این فیلم الهام‌بخش داستان واقعی مردی است که از هدفش دست برنداشت و با تلاش فراوان بالاخره به آن رسید. «بارت مونرو» از رویای خود یعنی ساخت موتور پرسرعت برای شرکت نیوزلندی ایندین دست نکشید و نهایتاً توانست در سال 1967 رکورد سرعت در دشت نمک یوتا را به نام خود ثبت کند.

10- فارست گامپ (Forrest Gump 1994)

فرقی نمی‌کند ستاره راگبی باشد یا سرباز جنگ ویتنام یا حتی کاپیتان کشتی صید میگو، فارست با معصومیت کودکانه‌اش تاثیر عمیقی بر مخاطب می‌گذارد. فارست کم‌هوش قصه ما تحت حمایت مادرش در محیطی امن بزرگ‌شده اما همه این‌ها باعث نمی‌شود محدودیت‌هایش را جدی بگیرد و کارهایی که دوست دارد را انجام ندهد.

این فیلم الهام‌بخش سرشار از عشق و معصومیت است و با تماشایش شکرگزار لذت‌های کوچک زندگی می‌شویم.

11- مسیر سبز (The Green Mile 1999)

«پل» افسر پلیسی است که بیش‌تر عمرش را با مجرمان گذرانده است اما کم‌کم متقاعد می‌شود یکی از زندانیان به نام «جان کافی» بی‌گناه است. «کافی» موجود به‌شدت جالبی است زندانی سیاه‌پوست قوی‌هیکلی که برخلاف کالبدش بسیار دل‌رحم و مهربان است و ترس کودکانه‌ای از تاریکی دارد در عوض از قدرت ماوراء الطبیعه عجیب‌وغریبی برخوردار است.

دوراهی انتخاب میان انجام وظیفه یا کار درست، احساسات جالبی از انسانیت و دوستی را در مخاطب ایجاد می‌کند. تماشای این شاهکار را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

12- در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness 2006)

این فیلم گزینه بسیار خوبی برای تماشا در شرایط اقتصادی این روزهاست. در جستجوی خوشبختی ماجرای تلاش‌های یک پدر برای تامین آینده پسر کوچکش است. صاحب‌خانه آن‌ها را از خانه بیرون می‌اندازد و با مشکلات مالی ریزودرشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما می‌جنگند و تسلیم شرایط بد نمی‌شوند.

رابطه پدر و پسر فیلم جدا دل‌انگیز است اما پیام اصلی فیلم تسلیم نشدن است این‌که در شرایط سخت بازهم خوشی‌های کوچکی وجود دارد، برای هر مخاطبی دلگرم‌کننده است.

13- ذهن زیبا (A Beautiful Mind 2001)

ذهن زیبا داستان یک نابغه ریاضی در کشف ابعاد هولناکی از شخصیتش است آن‌هم درست در زمانی که در آستانه تحسین‌های بین‌المللی قرار دارد.

ذهن زیبا بر اساس کتابی از «سیلویا ناسار» درباره زندگی ریاضی‌دان برجسته «جان نش» ساخته‌شده است و مفاهیم مثل تعهد، موفقیت و دیوانگی‌های ذهن سرکش انسان را به‌خوبی به تصویر می‌کشد.

14- زندگی پی (Life of Pi 2012)

«پی» تنها بازمانده کشتی غرق شده‌ای ست که به سمت کانادا می‌رفت، مجبور است ادامه مسیر را در قایقی با یک ببر، اورانگوتان و کفتار طی کند. مبارزات و ماجراجویی‌های «پی» با چاشنی تصاویر خارق‌العاده‌ای از طبیعت، نه‌تنها این فیلم را به‌شدت الهام‌بخش کرده بلکه جنبه‌های بصری بسیار زیبایی به آن داده است.

15- پیانیست (The Pianist 2002)

نوبتی هم باشد نوبت یکی از بی‌نظیرترین فیلم‌های «رومن پولانسکی» یعنی پیانیست است. این فیلم داستان واقعی زندگی پیانیست جوانی به نام «ولادیسلاو اشپیلمان» که در بحبوحه هولوکاست در ورشو برای نجات زندگی‌اش تلاش می‌کند. پیانیست جوان قصه ما در زندگی‌اش چیزی جز جادوی موسیقی ندارد.

فیلم علاوه بر تاثیر گذاری، موسیقی متن بی‌نظیری دارد که نباید از آن غافل شد. در روزهای ناامیدی تماشای این شاهکار سینمایی را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

16- شتاب (Rush 2013)

این فیلم بر اساس داستان واقعی رقابت «جیمز هانت» و «نیکی لائودا» در مسابقات فرمول 1 سال 1970 ساخته‌شده است و ماجرای تقابل میان دو راننده که از استقامت روحی و جسمی بالایی برخوردارند را روایت می‌کند. رقابت و مسابقه برای رسیدن به بهترین‌ها دو عنصری است که داستان فیلم بر اساس آن شکل‌گرفته است.

17- زندگی زیباست (Life is Beautiful 1997)

زندگی زیباست داستانی ست از امید و تخیل؛ ماجرای مرد یهودی به نام گوییدو که از همسرش جدا و به همراه پسرش به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شود. او تمام تلاشش را می‌کند تا روحیه پسر کوچولویشان را حفظ کند و به او بقبولاند آن‌ها فقط در حال بازی هستند. امید و انگیزه گوییدو برای پیوستن به خانواده تحسین هر مخاطبی را برمی‌انگیزد.

18- دوازده مرد خشمگین (12Angry Men)

12 مرد در قالب یک هیئت‌منصفه درباره حکم متهم به قتلی تصمیم می‌گیرند اما یک نفر از اعضا (با بازی هنری فوندا) به روند دادرسی شک می‌کند. رفته‌رفته مسائل شخصی‌تر می‌شود و ماجرای نوجوان قاتل دیگر اولویت نیست. در واقع پیام اصلی فیلم این است که گاهی با گفتگو و استدلال می‌توان جلوی هر تغییری را گرفت.

تمام فیلم در یک اتاق فیلم‌برداری شده و ابعاد مختلف شخصیت انسان در نزدیک به 96 دقیقه در خلال یک ماجرای جنایی بررسی می‌شود.

19- بهترین بازی دنیا (The Greatest Game Ever Played 2005)

ماجرای این فیلم درباره پسری به نام «فرانسیس» است که علیرغم مخالفت پدر و جایگاه پایین اجتماعی به دنبال علاقه‌اش یعنی گلف می‌رود. فرانسیس سرانجام به مسابقات rich man’s game راه می‌یابد جایی که در تقابل با الگوی کودکی‌اش قرار می‌گیرد. بهترین بازی دنیا داستان الهام‌بخشی از رویا، مبارزه و موفقیت است.

20- نقطه کور (The Blind Side 2009)

داستان درباره خانواده‌ای است که پسر سیاه‌پوستی را به فرزندی قبول می‌کنند و زندگی‌شان کاملاً دگرگون می‌شود. پیام اصلی فیلم بخشش بدون چشم‌داشت است و با بیان اینکه روابط خانوادگی هیچ ربطی به نسبت خونی ندارد داستان دل‌چسب و الهام‌بخشی را روایت می‌کند.

21- هوانورد (The Aviator 2004)

این فیلم بر اساس زندگی واقعی «هوارد هیوز» هوانورد و کارگردان مشهور هالیوود ساخته‌شده و داستان الهام‌بخشی از زندگی یک جوان موفق است. «هیوز» سازنده فیلم‌های بزرگ و مورد علاقه بسیاری از بازیگران مشهور هالیوود بود اما با مشکلات شخصیتی مثل افسردگی و اختلال وسواس جبری دست‌وپنجه نرم می‌کرد. این فیلم به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» واقعیت دشوار و شرایط پیچیده انسانی را به‌خوبی به تصویر می‌کشد.

۰ ۰