PHP برای توسعه وب بهتر است یا python

PHP برای توسعه وب بهتر است یا python

اجازه دهید قبل از هر چیز مفهوم برنامه های تحت وب را برای شما توضیح دهم به هر سرویس، ابزار، سایت و نرم افزاری که روی مرورگر کاربر اجرا می شود و برای کار کردن نیاز به اتصال اینترنتی دارد، برنامه تحت وب می گوییم در زیر چند برنامه تحت وب را بررسی می کنیم و کاربرد هر یک را می بینیم.

  • Google: یک موتور جستجوی قوی که میلیون ها سایت را به صورت روزانه بررسی می کند.
  • Gmail: یک سامانه ارسال پست الکترونیکی
  • Aparat: سامانه ای برای به اشتراک گذاشتن ویدیو ها
  • Kaliboys: وب سایت آموزش کامپیوتر و زیر شاخه های آن
  • و…

برای نوشتن نرم افزارهای تحت وب، زبان های برنامه نویسی خاصی وجود دارد. اگر قصد داشته باشید که برنامه ای برای محیط اینترنت بنویسید، باید به مجموعه ای از این زبان ها تسلط کافی داشته باشید به این دلیل می گوییم مجموعه ای از این زبان ها، زیرا برخی از آنها مکمل هم هستند.

دو دنیای متفاوت برنامه نویسی تحت وب

در دنیای برنامه نویسی در تحت وب، 2 دنیای متفاوت وجود دارد که عبارتند از:

  1. برنامه نویسی سمت کاربر (front-end)
  2. برنامه نویسی سمت سرور (back-end)

زبان های برنامه نویسی سمت کاربر

دلیل نامگذاری این حیطه از برنامه نویسی این است که کدهایی که در این قسمت نوشته می شوند مستقیماً با کاربر تعامل دارند و آن سرویس آنلاین را زیباتر می کنند. در واقع کار این گروه از زبان های برنامه نویسی ظاهرسازی و زیبایی است. زبان های برنامه نویسی زیادی برای این حیطه وجود دارد که می توان اسم مهم ترین آن ها را در لیست زیر آورد:

  • Html
  • Css
  • Javascript
  • Jquery
  • و…

این چهار مورد از معروف ترین و حرفه ای ترین زبان های برنامه نویسی سمت کاربر هستند. اگر می خواهید در زمینه طراحی و برنامه نویسی سمت کاربر کار کنید، باید به زبان های بالا تسلط خوبی داشته باشید و از آنجاییکه این 4 زبان، جزء راحت ترین زبان های برنامه نویسی هستند، می توان خیلی سریع به آنها تسلط پیدا کرد.

زبان های برنامه نویسی سمت سرور

دلیل نام گذاری این سری از زبان های برنامه نویسی این است که آنها کاملا سمت سرور اجرا می شوند و تأثیری بر روی ظاهر سایت ندارند. کار زبان های سمت سرور بیشتر منطقی و عملیاتی هستند. برای مثال می توانند محاسباتی را انجام دهند، اطلاعاتی را به پایگاه داده اضافه یا کم کنند، اطلاعاتی را از پایگاه داده بخوانند و …

اگر بخواهیم دقیق تر معنی زبان های سمت سرور را بیان کنیم باید بگوییم که زبان هایی هستند که توسط سرورها بررسی و پردازش می شوند در حالی زبان های برنامه نویسی سمت کاربر، بر روی مرورگر کاربر بررسی و پردازش می شوند و به همین دلیل به آنها سمت کاربر می گویند. برای مثال در سایت کالی بویز، مطالبی که برای شما نمایش داده می شود، از پایگاه داده خوانده می شود و کار زبان های سمت سرور این است که این مطالب را از پایگاه داده بگیرد و تحویل به زبان های سمت کاربر بدهد تا آنها بتوانند آن مطالب را نمایش دهند.

زبان های برنامه نویسی بسیاری برای برنامه نویسی سمت سرور وجود دارد که در زیر به معرفی بهترین آنها می پردازیم:

که در ادامه به بررسی زبان های برنامه نویسی PHP و Python برای توسعه برنامه های وب خواهیم پرداخت.

هنگام توسعه یک وب سایت دو مورد از زبان های برنامه نویسی که بیشتر توسط دهندگان و طراحان مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از PHP و Python که در سال های پیش PHP بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت اما در 2 سال اخیر استفاده از پایتون روند صعودی پیدا کرده است. اگر شما به دنبال انتخاب یکی از این 2 زبان برای توسعه وب سایت هستید، در ادامه مطلب با من همراه باشید.

پیشرفت پایتون چگونه بوده است؟

اگرچه در فضای اینترنت سایت های ایجاد شده توسط PHP بسیار فراتر از پایتون است، اما اکنون شاهد روند نزولی زبان php در طراحی سایت ها بوده ایم زیرا پایتون در حال حاضر خود را به عنوان یک جایگزین بهتر ارائه می دهد.

پایتون پس از اتخاذ پذیرش توسط برخی از بزرگترین شرکت ها مانند YouTube ، Instagram ، Quora ، Facebook ، Pinterest ، Reddit ، Google ، Netflix و Spotify، مورد علاقه بسیاری از برنامه نویسان و طراحان شد.

هر دو زبان علاوه بر برخی خصوصیات متمایز، مزایا و معایب خاص خود را نیز دارند. با این حال در گذشته های اخیر، تعداد فزاینده ای از مردم از پی اچ پی به سمت پایتون رفته اند، به دلیل مزایای زیادی مانند استحکام، طراحی بهتر و خوانایی و…

همانطور که آمار و روندها نشان می دهد ، پایتون بر خلاف PHP که اکنون با رکود مواجه است، مطمئناً یکی از زبان های برنامه نویسی است که به دنبال آن است. جدول زیر آن را به خوبی نشان می دهد.

 

PHP برای توسعه وب بهتر است یا python

با این وجود نمیتوان تصمیم نهایی را گرفت و دلایل زیادی وجود دارد که یک برنامه نویس باید هنگام تصمیم گیری به دنبال آن باشد. بنابراین ، ما قصد داریم زبان های برنامه نویسی PHP و Python را برای شما مقایسه کنیم تا به شما کمک کنیم که چرا پایتون ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد.

چگونه می توان پایتون را با PHP مقایسه کرد؟

زبان برنامه نویسی php مدت هاست که برای طراحی وب سایت ها به کار رفته است و اکنون نیز به کار می رود اما زبان برنامه نویسی پایتون برخی ویژگی هایی دارد که ممکن است برتر از php باشد.

1. طراحی بهتر

اگر چه زبان پی اچ پی از قبل ها مورد استفاده قرار گرفته است اما یک زبان انعطاف پذیر به حساب نمی آید ولی پایتون نوعی معماری دارد که آن را قوی تر و انعطاف پذیر تر می کند.

زبان php امروزه نیز برای توسعه دهنده ای که تجربه خوبی در برنامه نویسی و توسعه نرم افزار با php دارد بسیار کار آمد است اما برای کارآمدی بیشتر و چالاک بودن آن زمان و تمرین عملی زیادی لازم است.

یک توسعه دهنده که به صورت کلاسیک آموزش دیده است، میتواند به راحتی از پایتون استفاده کند چرا که یادگیری پایتون بسیار ساده تر است و چیزهای زیادی را در اختیار برنامه نویس قرار می دهد.

2. سهولت در یادگیری

کار با هر دو زبان PHP و Python بسیار آسان است و هر دوی آنها دارای IDE برای Windows ، Linux و MacOS و مستندات زیاد برای یادگیری هستند. اما اگر شما یک توسعه دهنده هستید ، باید در نظر بگیرید که چه چیزی در طولانی مدت می تواند حداکثر ارزش را برای شما ایجاد کند. بدیهی است که می خواهید با زبانی کار کنید که با آن می توانید یک رابطه عمیق ، غنی و طولانی مدت برقرار کنید. از این نظر، پایتون یک انتخاب مناسب است.

3. چارچوب برتر

چارچوب ها را می توان به عنوان سازه های از پیش ساخته شده تعریف کرد که کار را برای طراحان آسان تر می کنند. پایتون چهارچوب های زیادی از جمله Django, Flask, Electron, Pylons را ارائه می دهد. جنگو استفاده بیشتری در بین طراحان دارد چرا که بسیار ایمن، سریع و پایدار است. در این میان پی اچ پی نیز دارای چارچوب هایی نظیر Kohana ،Symfony ،CodeIgniter ، Zend و لاراول است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

4- درک و فهم کدها

کدهای php می توانند بسیار پیچیده باشند و در این میان اگر یک برنامه نویس اندکی بی احتیاط باشد این پیچیدگی بیشتر می شود اما پایتون برنامه نویسان را به استفاده از تورفتگی مناسب مجبور می کند، از این رو باعث می شود کد بسیار خوانا تر و از این رو به راحتی قابل فهم تر باشد.  این امر به برنامه نویسان جدیدی که بر روی پروژه ها و کدهای دیگر توسعه دهنده ها کار می کنند بسیار مفید است و درک آنها را از کدها افزایش می دهد.

5. کدنویسی ساده تر

کد نویسی پایتون بسیار ساده تر از php است و کدهایی که در پایتون نوشته می شوند از بین تمام زبان های توسعه یافته واضح تر هستند که از نظر کاربرد، بسیار شبیه به زبان انگلیسی می باشند. حتی شخصی که سابقه کد نویسی کمی دارد، می تواند به راحتی کدها را درک کند.

6. ابزارهای اشکال زدایی

اشکال زدایی مربوط به فرآیند یافتن خطاها در یک برنامه و حل آنها است که یکی از مهمترین موضوعاتی است که توسعه دهندگان در برنامه نویسی روزمره با آن روبرو هستند. اشکال زدایی معمولاً به زمان زیادی نیاز دارد تا خطاها شناسایی شوند و همچنین حل آن نیز زمان بیشتری لازم دارد.

پایتون یک ابزار اشکال زدایی بسیار کارآمد دارد که پیدا کردن خطاها را بسیار ساده تر می کند و از این رو باعث صرفه جویی در وقت برای توسعه دهندگان می شود. اشکال زدایی ارائه شده توسط پایتون (PDB) نام دارد.

PHP نیز یک بسته اشکال زدایی به نام XDebug را ارائه می دهد که بسیار کارآمد است. تنها دلیلی که پایتون در این زمینه از php محبوب تر است، می تواند این گزینه باشد که به ابزارهای اشکال زدایی کمتری نسبت به PHP احتیاج دارد.

7. مدیریت پکیج ها

مدیریت پکیج ها در هر دو زبان برنامه نویس پایتون و PHP وجود دارد اما در پی اچ پی هیچ پایه کدی وجود ندارد که از آن استفاده کند ولی در پایتون پکیج منیجر PIP (ابزاری برای نصب و مدیریت بسته های پایتون) وجود دارد که این امکان را برای شما فراهم می کند تا نصب ، حذف ، ارتقاء و استفاده از طیف گسترده ای از منابع از کتابخانه های داخلی و خارجی را انجام دهید.

8. پایتون از PHP متنوع تر است

امروزه برنامه های وب فقط به توسعه پورتال ها یا وب سایت های ساده برای اطلاعات محدود نمی شوند بلکه AI نیز این روزها به یک قسمت اساسی وب تبدیل شده است. کلیه مشاغلی که دارای درگاه آنلاین هستند که به مشتریان خدمات ارائه می دهند از الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می کنند.

چنین الگوریتم هایی نه تنها به آنها کمک می کند تا کاربرانشان را با دقت بیشتری شناسایی کنند بلکه با تجزیه و تحلیل از طریق یادگیری ماشینی به سازمان ها می گوید که حوزه های خاص تجارتشان باید در چه زمینه هایی سرمایه گذاری کنند.

پایتون کتابخانه های زیادی دارد که نسبت به کتابخانه هایی که توسط PHP ارائه شده اند بسیار قوی و قدرتمند هستند. این کتابخانه ها شامل کمک در کلیه حوزه ها از جمله NLP (پردازش زبان طبیعی) ، پردازش تصویر و … می شود.

9. پشتیبانی گسترده و جامعه

هر زبان دارای یک جامعه خاص است که می توان آنها را به عنوان افرادی که از آن زبان استفاده می کنند تصور کرد و همچنین شامل افرادی می شود که برای پیشرفت آن زبان تلاش می کنند. این پیشرفت معمولاً شامل به روزرسانی و معرفی کتابخانه هایی است که کار را بسیار آسان تر می کنند.

هم Python و هم php از پشتیبانی عالی جامعه برخوردار هستند. از آنجا که PHP از گذشته در بازار موجود است، بنابراین جامعه بزرگی از توسعه دهندگانی را شامل می شود که آماده ارائه پشتیبانی هستند.

اما با اینکه پایتون بعد از پی اچ پی معرفی شده است، با PHP بسیار نزدیک است. بسیاری از توسعه دهندگان پایتون وجود دارند و جامعه پایتون بسیار سریع در حال رشد است.

خلاصه

PHP و Python هم هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند. در حالی که PHP زبانی است که برای مدت طولانی برای توسعه وب مورد استفاده قرار می گیرد اما پایتون با سرعت بسیار بالایی در حال پیشی گرفتن از آن است.

اما در پایان نمیتوان گفت که دقیقا کدام یک را انتخاب کنید زیرا بهترین چارچوب همان چیزی خواهد بود که متناسب با نیاز پروژه شما باشد. یادگیری هر دو زبان آسان است و دارای جامعه پشتیبانی بزرگ می باشد. با این حال ، پایتون شاهد روند صعودی و تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب تر است.

۰ ۰